gratis informatiepakket

Windowdressing zonder hagelslag

Column van Hettie Schuring, directeur van De Sociale Raadsvrouw

De klanten van schuldhulpverlening

Vaak wordt mij gevraagd: “Jullie zullen wel veel klanten hebben die zo rond de 1400 euro verdienen hè?” Nou… nee, de meesten verdienen modaal of zelfs ver daarboven! De laatste tijd komen we juist opvallend veel mensen tegen die echt heel goed verdienen, en toch in de problemen gekomen zijn.

Het is niet meer zoals enkele jaren geleden, toen alleen mensen met een lager inkomen zich meldden. Het meest voorkomende inkomen van onze klanten is inmiddels rond de 2300 euro netto. Toch een heel net inkomen. En met recent de vele uitschietertjes van dik een ton.

Inkomsten en uitgaven van schuldenaren veranderen

Was het enige jaren geleden zo dat je gewoon even het inkomen, de uitgaven en de schulden op een rij moest zien te krijgen, dan is dat tegenwoordig wel anders. In onze praktijk heb je steeds meer kennis van zaken rondom schulden nodig, want wanneer we bij iemand thuiskomen, blijkt deze ineens drie huizen te bezitten, waarvan er één in het buitenland.

Of iemand blijkt een gehandicapt kind te hebben met een PGB, die al tijden niet uitbetaald wordt door de SVB. Of iemand blijkt iedere maand de wereld over te reizen voor het werk, of een leaseauto te hebben die de helft van het inkomen kost. Designerkleding, gemanicuurde nagels en peperdure kappersrekeningen…, Tja, het oog wil ook wat…

Schuldhulpverlening bij hogere inkomens

We zijn allang niet meer die schuldhulpverleners die bij het armste van het armste aankloppen of bij de slechtopgeleide werknemer. We komen ineens in buurten en wijken waar we eerst doorheen reden.

We komen bij journalisten, artsen, psychologen, managers, accountmanagers, directie etc. en wat we achter die deuren treffen is vaak ten hemel schreiend. Je zou toch op zijn minst mogen verwachten dat men hier wel weet hoe het allemaal zo gekomen is. Vergeet het maar. Hier is er meer geld en ook meer chaos, alles in het kwadraat!

Vaak hebben onze klanten geen idee wat ze moeten doen. Ze zijn zo met hun werk bezig dat ze alle zaken eromheen vergeten zijn of er domweg niet naar omkijken omdat ze geen idee hebben. De weg kwijt zijn.

Andere inkomens, andere prioriteiten

En veel ‘windowdressing,’ maar amper hagelslag op de boterham. Als men al warm eet…

De hoger opgeleide en goed betaalde cliënt vereist ook een andere aanpak dan Gerrit van de lopende band. Er zijn, zoals ik al zei, grotere auto’s, veel huizen, veel vakanties en andere verplichtingen. We moeten daar als schuldhulpverleners voorzichtig doorheen laveren, want er moet voor de buitenwereld niet te veel te zien zijn van het financieel debacle.

Het werk van Sociale Raadsvrouw blijft veranderen

Ga er maar eens aanstaan! We moeten verstand hebben van leasezaken, bankzaken, hypotheken, huizen in het buitenland, studieschulden, erfenissen, verslaving, boetes, uitkeringen, belastingzaken, leningen, aflossingen, auto’s, paarden, pgb’s, psychische aandoeningen, medische zaken, autisme, loonstroken, vakanties, reizen, boten en ga zo maar door.

We hebben een WhatsAppgroep, die regelmatig overuren maakt door de vele vragen die erop gesteld worden. “Wie weet er veel van erfenissen? We moeten 12 paarden verkopen, hoe kunnen we dat het beste doen? Wie kent er een afkickkliniek? Wie weet er wat zo’n auto moet opbrengen?” En ga zo maar door. Het blijft boeiend. Elke keer denk je dat je alles gehad hebt, komt er wéér iets nieuws!

Is dit nu het nieuwe “schuld” hulpverlenen?

De Sociale Raadsvrouw

Hettie Schuring