Online workshop

Thuisadministratie


Van overzicht naar regeling in 10 stappen!
U kunt door gebruik te maken van de pijltjestoetsen op uw toetsenbord door de pagina’s gaan of de pijltjes links onder te gebruiken.

Inleiding


Voelt u zich ook zo gestresst of machteloos als het op uw administratie aankomt?
Is het een chaos of heeft u alles wel in mappen maar kunt u nooit wat vinden?

Stap 1
Wat hebt u nodig?
  • Twee lege dozen of een boodschappenkrat
  • Een lege tafel en/of vloer.
  • Drie tweerings-ordners (als u niet veel post heeft kunt u het ook bij twee houden)
  • Tabbladen van karton (Hier kunt u op schrijven. Verkrijgbaar bij o.a. de Action en de Hema).
  • Een perforator, liefst één die u op een A4 formaat kunt zetten zodat de gaatjes precies op de goede plek komen voor in de ordner.
Stap 5
Wat bewaar ik?

Als u alle stappen heeft gezet kan het zijn dat u nu heel dikke stapels heeft op chronologische volgorde. Er zullen vast dubbele dingen tussen zitten, of herinneringen/aanmaningen voor één en dezelfde rekening/factuur. Kijk naar de nummers! Dubbele dingen kunnen weg. De nieuwste bewaren.

U hoeft natuurlijk niet alles te bewaren, maar alles wat te maken heeft met de Belastingdienst, uw salarisstroken, UWV, uitkeringen, eindafrekeningen, deze bewaart u altijd. Lopende garantiebewijzen, zolang u het product heeft. Abonnementen, contracten, verzekeringspapieren dit bewaart u tenminste vijf jaar, of zolang ze nog geldig zijn. Hypotheekakten en huurcontracten ook altijd bewaren!

Jaaropgaven moet u altijd bewaren! Dit in verband met een mogelijke uitkering van het UWV in de toekomst. Dan heeft u ze nodig als bewijsmateriaal.

Als particulier moet u uw administratie minimaal 5 jaar lang bewaren. Sommige dingen moet u zelfs altijd blijven bewaren, zoals gegevens van de hypotheek, contracten, verzekeringen zolang ze nog aan de orde zijn.

Stap 10-1
Uw betalingsafspraken volhouden
  • Doet u aan internetbankieren, laat dan de gemaakte regelingen automatisch afschrijven.
    Om uw betalingsafspraken goed vol te houden is het belangrijk dat u zich aan een budget houdt.
  • Dit kunt u doen door gebruik te maken van een kasboek.
    U kunt hierbij gebruik maken van ons weekkasboek. Een beproefde methode.
    Het enige wat u hierbij nodig heeft is een leeg schrift en een pen. Geen dure kasboeken, alleen uw gezond verstand en een heel klein beetje gedragsverandering. Smokkelen mag trouwens niet! U moet namelijk vanaf nu altijd het bonnetje meenemen van wat u gekocht heeft, het bewaren en het opschrijven in het kasboek. Weet wat u uitgeeft!
  • Lees goed de beschrijving bij het kasboek en verdeel het weekbudget in 7 dagen. Bereken wat u per dag mag uitgeven en…. heel belangrijk! Probeer iets over te houden aan het eind van de week ook al is het maar een paar cent.
  • Let erop dat u uw budget niet overschrijdt!




Stap 10-2
Gebruik van de Kasboek-app

DSR Budgetmanager voor Android en Apple.
Nog makkelijk misschien is de gratis kasboekapp “DSR BUDGETMANAGER” die u kunt downloaden in de Appstore van Apple of voor Android via Google Play. Met deze app houdt u uw uitgaven in de gaten en kunt u zodra u de winkel uitloopt zien waar en hoeveel geld u heeft uitgegeven. Ook hier het bonnetje meenemen!

DSR Budgetmanager

 

Betrek uw partner erbij of uw hele gezin. Dit samen doen is veel leuker. Wees creatief!




Handige tips & tricks
  1. Maak de post dagelijks open en leg deze op een vaste plaats.
  2. Afschriften van de bank kunt u tot een jaar geleden bij internetbankieren inzien, maar beter is ze gewoon te laten komen per post of uit te printen en op volgorde in een map te bewaren.
  3. Controleer de bankafschriften.
  4. Betaal vaste lasten zoveel mogelijk automatisch.
  5. Eén persoon doet de administratie en de partner wordt wekelijks bijgepraat. Ook inzage geven. Doe alles van één week in een map en bekijk dit samen.
  6. De meeste Nederlanders moeten ieder jaar aangifte doen bij de Belastingdienst. Kunt u dit niet zelf, zoek dan een betrouwbare boekhouder of laat, als u lid bent van een vakbond, de vakbond dit doen.
  7. Als u een ander inkomen krijgt en u ontvangt huur-, en/of zorgtoeslag of kindgebonden budget, pas dit dan meteen aan. Zo voorkomt u dat u veel moet terugbetalen of juist te weinig krijgt.
    U heeft hiervoor een Digid nodig, vraag deze aan als u die niet heeft. https://digid.nl/aanvragen
  8. Ontvangt u Kinderopvangtoeslag? Houd daar dan een boekhouding van bij!
    Gebruik hier ook de mappen voor!
Succes!


Wij hopen dat het u lukt met deze workshop om een mooie en overzichtelijke administratie te maken.

Heeft u zaken die u met ons wilt delen of ziet u dingen die beter kunnen, mail ons dan naar financielezorg@bmwvoorelkaar.nl

Succes met het bijhouden van uw administratie!