Contact

Kreeft 6
8271 KK IJsselmuiden
Bel naar 038 – 33 33 842 of mail naar info@socialeraadsvrouw.nl

gratis informatiepakket

Frustratie maakt zich meester…

Enige jaren geleden, kwamen mensen voor je zitten met een zak vol papieren, je zocht het uit, gooide alle gegevens in de computer, keek ze in hun mooie blauwe of bruine ogen, stelde een paar vragen en begon met het invullen van een schuldhulpformulier van de gemeente. Je deed er nog even wat gegevens en bewijsstukken bij en klaar was Kees. Je maakte een afspraak bij de gemeente en in no time zat iemand in de schuldhulp. Oké, toegegeven, niet alle gemeenten zijn zo makkelijk, maar wij als schuldhulpverleners van De Sociale Raadsvrouw hebben met alle gemeenten in Nederland te maken, (393 stuks, even dit getal onthouden…) en over het algemeen ging het toch redelijk makkelijk. Ooit…

Tegenwoordig is het zo dat we voor we überhaupt iemand kunnen aanmelden bij de gemeente voor schuldhulp, hij eerst gescheiden moet zijn, nihilstelling aan moeten vragen, het huis moet verkocht, loopt u bij een psycholoog? Oh, maar dan moet u eerst zorgen dat uw psychische probleem opgelost is. Maakt u gebruik van een maatschappelijk werkster? Oooohhh, maar dan verwachten wij wel dat uw problemen eerst opgelost worden alvorens u bij ons binnen komt. En dan noem ik her nog maar een paar struikelblokken.

De goede gemeenten daargelaten, uiteraard.

Veel gemeenten kijken niet meer naar persoonlijke omstandigheden. Zoals ik al veel geroepen heb, maar ik ben een roepende in de woestijn, lijkt het, hebben we te maken met 393 verschillende beleidsvormen. De ene gemeente eist dit, de andere dat.

Onze creatieve “vriendin” Jetta riep laatst dat wanneer u zich als burger slecht behandeld voelt door de gemeentelijke schuldhulp, je je maar moet melden met een klachtenbrief bij diezelfde gemeente of de bij de Ombudsman…. Ik kreeg toch spontaan een JEUK!!

Jetta!!! Het is juist die gemeente die het beleid gemaakt heeft! Joehoe, weet u dat nog? En die Ombudsman die heeft het al héél druk met andere zaken die uw collega’s aan het omgooien zijn, zoals het PGB, waar u trouwens zelf ook erg druk mee bent geweest.

Mensen staat het water al aan de lippen als ze zich melden bij schuldhulp, daar worden ze vervolgens weer het bos ingestuurd en dan moeten ze ook nog een klacht in gaan dienen bij de gemeente? Veel van onze klanten kunnen dat niet. Wie moet dat voor ze doen? Hoe moeten ze dat doen? Weet de gemiddelde Nederlander hoe een bezwaarschrift in elkaar moet zitten? Als er een komma verkeerd staat gaat de brief het vierkant archief in en mag iemand blij zijn als hij überhaupt een antwoord krijgt.

Kennelijk is de gemiddelde ambtenaar vergeten waarvoor het beroep ambtenaar ooit in het leven is geroepen, namelijk om het de burger makkelijker te maken. Het moet een hulp zijn voor de burger, een baken om de burger door de wirwar van regels heen te leiden. Nou…, ik zie meer ambtenaren die het de burger zo moeilijk mogelijk maken. Die daar volgens mij op geselecteerd zijn. Maar ook ingefluisterd door vriendin Jetta…

Hettie Schuring

Gratis informatiepakket