Contact

Kreeft 6
8271 KK IJsselmuiden
Bel naar 038 – 33 33 842 of mail naar info@socialeraadsvrouw.nl

gratis informatiepakket

Ff bellen??!!

De laatste tijd hoor ik vaak; “Waar komt die 12 uur die jullie in een zaak steken eigenlijk vandaan?” Je hoeft toch alleen maar even met een paar deurwaarders te bellen en dan is het toch geregeld? Of… “De werknemer heeft maar een paar uurtjes met de schuldhulpverlener gepraat,  en ik krijg wel een factuur van 12 uur!”

“Tja,  als alles zo makkelijk ging, dan zou een HRM’er of een werknemer dat zelf wel kunnen doen”, zeg ik dan weer.

Om even een voorbeeld te geven:

Iemand heeft al sinds jaar en dag een loonbeslag van het Zorginstituut Nederland. Dat betekent dat hij al jaren zijn zorgverzekering niet keurig betaald. Echter, de persoon in kwestie zegt dat dat wel het geval is.

Dan hebben we een probleem. Want, nu moeten we alle bankafschriften van al die jaren uitpluizen en tegenover de gegevens van de zorgverzekering leggen.

Klopt de bewering van de werknemer en is er een fout gemaakt bij de zorgverzekering? Of zijn bedragen gestorneerd en is de werknemer toch het overzicht kwijt.

Dit zijn uitzoekwerkjes waar je niet in een paar minuten mee klaar bent. Dit is uren uitzoekwerk!

Zoals ik laatst al noemde, je bent in dit vak vaak een detective die alle zaken naast elkaar moet leggen en daaruit kristalliseren wat nou waarheid is.

Soms hebben we succes en andere keren moeten we de instantie of schuldeiser toch gelijk geven. Altijd jammer!

 

Schiet me ineens te binnen dat ik er ooit eens achter kwam dat een werknemer al acht jaar geen gas en licht betaalde. Ik rolde van mijn stoel en de netbeheerder ook. Die had dit ook niet eerder meegemaakt!

Het gezin was ergens tussen de wal en schip beland en niemand had het opgemerkt. Zijzelf met hun chaotische administratie ook niet…

Nou komt zoiets altijd uit, zeker als je iemand wilt aanmelden voor schuldhulp, want dat was in dit geval wel nodig, dus er moest bepaald worden wie de energieleverancier zou worden en er moest worden afgetikt over al die jaren, want gebruikt was er toch. Hier hebben we mooi in kunnen middelen….

Of…, Iemand kan vragen om een “simpele” betalingsregeling te treffen met een deurwaarder, maar wil zelf geen gegevens over inkomsten en uitgaven verstrekken. Dat doen we dus niet. Er zijn zoveel rekening of onverwachte zaken die iemand in een jaar krijgt dat moet eerst allemaal uitgezocht worden voor we een überhaupt voorstel kunnen doen. Doen we dat anders dan kan het zomaar zijn dat iemand een dergelijke regeling alsnog niet kan betalen. Uitzoekwerk dus.

Vooral bij de Belastingdienst lopen we soms tegen een kluwen van ellende op. Niemand komt daar dan meer uit. Je kan bellen met de belastingtelefoon, gebeld worden door een belastingadviseur, maar deze man of vrouw kan vaak alleen maar in één systeem kijken, bijvoorbeeld die van de toeslagen. Deze adviseur kan niet zien dat een aangifte van enige jaren geleden fout is ingevuld.

Gelukkig hebben we bij De Sociale Raadsvrouw toegang tot in de krochten van de Belastingdienst waarbij dit allemaal opgelost kan worden. Soms spelen zaken al jaren en is iemand de wanhoop nabij, en is één belletje van ons genoeg om de bal weer aan het rollen te krijgen. We zijn erg blij met deze contacten uiteraard!

Ook qua energie doen we het lekker. Tegenwoordig hoeft niemand meer zonder gas en elektra te zitten, we kunnen via onze contacten dezelfde dag weer aansluiten.

Maar goed, al met al kost het oplossen van problemen heel veel opzoek en uitzoekwerk. Je kan niet iemand op zijn mooie blauwe ogen vertrouwen dat iets “echt” zo is. Wat we willen zijn harde bewijzen, altijd bewijzen. En zijn die er niet, dan zoeken we ze op.

Dus ff bellen, zit er niet in!

De Sociale Raadsvrouw

Hettie Schuring