1. Online workshop

    Thuisadministratie

    Van overzicht naar regeling in 10 stappen!

    U kunt door gebruik te maken van de pijltjestoetsen op uw toetsenbord door de pagina’s gaan.

    1
  2. Inleiding

    Voelt u zich ook zo als het op uw administratie aankomt?
    Is het een chaos of heeft u alles wel in mappen maar kunt u nooit wat vinden?

    2
  3. Stap 1

    Wat hebt u nodig?

    • 2 lege dozen of een boodschappenkrat
    • Een lege tafel en/of vloer.
    • Vijf tweerings ordners (voor ieder jaar één) (als u niet veel post heeft kunt u het ook bij twee houden)
    • Tabbladen van karton (hier kunt u op schrijven. Verkrijgbaar bij o.a. de Action).
    • Een perforator, liefst één die u op een A4 formaat kunt zetten zodat de gaatjes precies op de goede plek komen voor in de ordner.

    4
  4. Stap 5

    Wat bewaar ik?

    Als u alle stappen heeft gezet kan het zijn dat u nu heel dikke stapels heeft op chronologische volgorde. Mogelijk zullen er dubbele dingen tussen zitten, of herinnering/aanmaning van dezelfde rekening/factuur. Kijk naar de nummers! Dubbele dingen kunnen weg.

    U hoeft natuurlijk niet alles te bewaren, maar alles wat te maken heeft met de belasting, uw salarisstroken, UWV, uitkeringen, eindafrekeningen, lopende garantiebewijzen, abonnementen, contracten dit bewaart u tenminste vijf jaar!

    Jaaropgaven moet u altijd bewaren! Dit in verband met een mogelijke uitkering van het UWV in de toekomst.

    Als particulier moet u uw administratie minimaal 5 jaar lang bewaren. Sommige dingen moet u zelfs altijd blijven bewaren, zoals gegevens van de hypotheek, contracten, zolang ze nog aan de orde zijn.
    10
  5. Stap 10

    Uw betalingsafspraken volhouden

    • Doet u aan internetbankieren, laat dan de gemaakte regelingen automatisch afschrijven.
    • Om uw betalingsafspraken goed vol te houden is het belangrijk dat u zich aan een budget houdt.
    • Dit kunt u doen door gebruik te maken van een kasboek.
      U kunt hierbij gebruik maken van ons weekkasboek. Een beproefde methode
      Het enige wat u hierbij nodig heeft is een leeg schrift en een pen. Geen dure kasboeken, alleen uw gezond verstand en een heel klein beetje gedragsverandering. Smokkelen mag trouwens niet! U moet namelijk vanaf nu altijd het bonnetje meenemen van wat u gekocht heeft, het bewaren en het opschrijven in het kasboek. Weet wat u uitgeeft!
    • Lees goed de beschrijving bij het kasboek en verdeel het weekbudget in 7 dagen. Bereken wat u per dag mag uitgeven en…. heel belangrijk! Probeer iets over te houden aan het eind van de week ook al is het maar een paar eurocent.
    • Let erop dat u uw budget niet overschrijdt!

    Betrek uw partner erbij of uw hele gezin! Dit samen doen is veel leuker! Wees creatief!
    16
  6. Handige tips & tricks

    1. Maak de post dagelijks open en leg deze op een vaste plaats.
    2. Afschriften van de bank kunt u tot een jaar geleden bij internetbankieren inzien, maar beter is ze gewoon te laten komen per post of uit te printen en op volgorde in een map te bewaren.
    3. Controleer de bankafschriften.
    4. Betaal vaste lasten zoveel mogelijk automatisch.
    5. Eén persoon doet de administratie en de partner wordt wekelijks bijgepraat. Ook inzage geven. Doe alles van één week in een map en behandel dit samen.
    6. De meeste Nederlanders moeten ieder jaar aangifte doen bij de Belastingdienst. Kunt u dit niet zelf, zoek dan een betrouwbare boekhouder of laat als u lid bent van een vakbond, de vakbond dit doen.
    7. Als u een ander inkomen krijgt en u krijgt huur-, of zorgtoeslag of kindgebonden budget, pas dit dan meteen aan. Zo voorkomt u dat u veel moet terugbetalen of juist te weinig krijgt.
      U heeft hiervoor een Digid nodig, vraag deze aan als u die niet heeft. https://digid.nl/aanvragen
    8. Ontvangt u Kinderopvangtoeslag? Houd daar dan een boekhouding van bij!
      Gebruik hier de mappen voor!

    17
  7. Succes!

    Wij hopen dat het u lukt met deze workshop om een mooie en overzichtelijke administratie te maken!

    Heeft u zaken die u met ons wilt delen of ziet u dingen die beter kunnen, mail ons dan naar workshop@socialeraadsvrouw.nl

    Succes met het bijhouden van uw administratie!

    18